الرئيس السيسى يشهد عرض فيلم تسجيلى حول مشروعات الدولة فى الصعيد

 

شهد الرئيس عبد الفتاح السيسى، عرض فيلم تسجيلى عن المشروعات التي افتتحها الرئيس عبد الفتاح السيسى في الصعيد، خلال زيارته الأخيرة بمحافظات الصعيد.

كما عرض الفيلم الوثائقى، أهمية المشروعات التي افتتحتها الدولة، والزيارات التي أجراها الرئيس السيسى مع أهالى الصعيد خلال الأيام الماضية.

وفى وقت سابق، أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن مصر جمايلها علينا كلنا، مشيرا إلى أن مبادرة “حياة كريمة” ستغطي جميع القرى خلال 3 سنوات، مضيفا: “خدنا أول تلت اللي هو أصعب حاجة هاتقولى فيه حاجات صعبة هقولك اللى إحنا اخترناه كان أصعب”.

وقال الرئيس السيسي خلال تفقده كورنيش أسوان: “التلت ده يخلص في سنة هنعمل فيه الصرف الصحي ومراجعة الميه والصرف والكهرباء والطرق وتبطين الترع وتوفير الغاز والاتصالات.. بنتكلم على دولة بتخش على كل ريف مصر صعيد دلتا والتوابع ده موضوع مش متنقى.. مش هنسيسب حد البرنامج لكل قرية في مصر لازم يخشلها صرف صحى وميه شرب وكل قرية ممكن يخشلها الغاز هيدخل والاتصالات والنت واللى حاجات دي.. ولو مفيش مدارس لو المستشفى هنعمل ثم المحليات بتاعتها.. أملنا عند ربنا إن في 3 سنين نقدرنوفى بالوعد ده من الدولة المصرية.. كهرباء يعني إيه؟ ممكن يكون جودتها بتقطع شوية احنا بنتكلم عن جودة كهرباء حقيقية”.

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.